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Title: From R&D to practice: how can a domestic appliances manufacturer implement servitization?
Authors: Maddalon, Layla
Issue Date: 30-Jun-2017
Abstract: The following dissertation is focused on the concept of servitization in manufacturing, an innovative and extant topic, strongly connected to Industry 4.0 phenomenon. The first reference to this subject dates back to 1980s, but only recently servitization in wider terms has been deeply explored. Given the latest economic crises, modern enterprises and the market in general felt the urge to innovate their current business models in order to differentiate from rivalry and improve the relationship they have with their customers. A way to pursue the tasks of differentiation from rivalry and customer loyalty is to scout a new value proposition, like the one interconnected with servitization. Exploring previous literature it is possible to infer a literature gap on three main points: focus only on the service industry rather than the manufacturing one; shortage of models to support service innovation implementation; lack of critical and in-depth evaluation of performance in practice. The aim of this work is therefore to conceptualize an explanatory business model, based upon previous literature. A proper model could in facts address manufacturing companies to define and adjust their strategy, business practices and organization in order to support servitization and remain competitive. Given the extent of the topic, the focus will be placed on household goods industry only. A practical case will be taken into consideration in order to create a proper business model that could possibly be replicated onto other industries' cases. In particular the model will be developed onto Whirlpool EMEA Corporation. The research approach adopted in this dissertation is based on three different elements: literature review, leverage on Engineering Ingegneria Informatica's experience on IoT and action research. The analysis will result in creating guidelines for best practice and elaborate a new business model. The comprehensive analysis consists of eight sections, each of which is aimed at considering a specific topic.
La presente tesi di dottorato è focalizzata sul tema della servitizzazione nel settore manifatturiero, un argomento innovativo ed attuale, fortemente interconnesso al fenomeno conosciuto come Industria 4.0. Il primo richiamo in letteratura di questo argomento risale agli anni ottanta, ma solo più recentemente la servitizzazione in senso stretto è stata esplorata in tutte le sue sfaccettature. A causa delle recenti crisi economiche, le imprese contemporanee e più in generale l'intero mercato sentono la necessità e l'urgenza di innovare il proprio modello di business al fine di differenziarsi dalla concorrenza e di migliorare la relazione con i propri clienti. Una soluzione per riuscire a differenziarsi dalla concorrenza e per fidelizzare la clientela deve necessariamente fondarsi su una nuova proposizione di valore, come ad esempio quella interconnessa alla servitizzazione. Esplorando la letteratura pregressa è possibile notare tre principali lacune: focus solo sul settore terziario e non su quello manifatturiero; carenza di modelli a supporto dell'implementazione dell'innovazione di servizio; assenza di valutazione critica e dettagliata delle perfomance una volta avvenuta l'implementazione. L'intento di questa produzione consiste perciò nel concettualizzare un modello di business esplicativo, prendendo spunto dalla letteratura precedente. Un modello appropriato di fatto aiuterebbe le aziende a definire ed a riadeguare strategia, prassi manageriali ed organizzazione, al fine ultimo di garantire la salvaguardia della competitività sul mercato. Vista la vastità dell'argomento, l'attenzione verrà unicamente posta sul settore del bianco (elettrodomestici). Verrà preso in considerazione anche un caso concreto, col fine di creare un modello di business coerente da poter replicare anche su altri settori. Nello specifico il modello verrà sviluppato sull'azienda Whirlpool EMEA. L'approccio di ricerca adottato in questa tesi si basa su tre elementi differenti: la revisione della letteratura precedente, la rielaborazione dell'esperienza pregressa di Engineering Ingegneria Informatica nell'ambito IoT (Internet delle Cose), ed infine il binomio formato da ricerca ed azione. L'analisi sarà finalizzata all'elaborazione di un nuovo modello di business ed alla creazione di linee guida per l'implementazione della servitizzazione. L'analisi approfondita dell'argomento consiste in otto sezioni, ognuna delle quali si pone l'obiettivo di esaminare in dettaglio un argomento specifico.
URI: http://arl.liuc.it/dspace/handle/2468/5129
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