Please use this identifier to cite or link to this item: http://arl.liuc.it/dspace/handle/2468/3372
Title: City logistics: panoramica delle best practice nazionali e internazionali
Authors: Creazza, Alessandro
Curi, Sergio
Dallari, Fabrizio
Issue Date: 2014
Publisher: Università Carlo Cattaneo - LIUC
Bibliographic citation: Creazza Alessandro, Curi Sergio, Dallari Fabrizio (2014), City logistics: panoramica delle best practice nazionali e internazionali. (Liuc papers, 271). Castellanza: Università Carlo Cattaneo - LIUC. ISSN 1722-4667.
Abstract: Il tema del trasporto urbano delle merci è di vitale importanza per l'attività economica della città e dei suoi abitanti. Le città, infatti, devono essere continuamente rifornite e alimentate per poter svolgere il loro ruolo fondamentale di luoghi di produzione e consumo di beni e servizi, oltre che di relazioni sociali. Il trasporto urbano delle merci è divenuto sempre più un tema fondamentale del più generale concetto di mobilità urbana quale fattore di competitività economica, sociale ed ambientale delle città. Il Libro Bianco sui Trasporti prodotto dalla Commissione europea nel 2011 individua numerose azioni a supporto dello sviluppo di sistemi integrati di logistica urbana e il Piano Nazionale della Logistica 2011-2020 individua tra le azioni prioritarie per la sua attuazione l'adozione di misure per la distribuzione urbana delle merci. Alla luce di tali direttive europee e nazionali, occorre pertanto che Regioni e Amministrazioni Locali si pongano l'obiettivo di definire un programma di azioni finalizzate a migliorare la gestione della distribuzione delle merci in città, rendendola più competitiva ed efficiente. Il presente lavoro fornisce una panoramica delle principali tipologie misure di logistica urbana applicabili con riferimento alla gestione dei flussi di merce, offrendo un'analisi critica delle principali caratteristiche e descrivendo gli ambiti di applicazione mediante una serie di esempi di eccellenza in ambito nazionale e internazionale.
Urban freight transport is of vital importance for every activity of cities and their inhabitants. Cities, in fact, must be continuously replenished in order to play their crucial role as places of production and consumption of goods and services, as well as development of social relationships. Urban freight transport has become more and more a key issue in the general concept of urban mobility as a factor of economic, social and environmental competitiveness of cities. The White Paper on Transport issued in 2011 by the European Commission identifies a number of actions to support the development of integrated city logistics systems. Likewise, the Italian National Plan for Logistics 2011-2020 identifies as a key priority the implementation of suitable measures for improving the management of urban freight transport. In the light of the mentioned European and national prescriptions, it is therefore necessary that Regions and Local Authorities must be led by the objective of defining a series of actions aimed at improving the management the of urban freight transport, making it more competitive and efficient. This paper provides an overview of the main city logistics practices suitable for dealing with the management of the freight transport, presenting a critical analysis of their main features and describing their scope of application through a series of best practices at a national and an international level.
URI: http://arl.liuc.it/dspace/handle/2468/3372
ISSN: 1722-4667
Appears in Collections:Libro

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3372.pdf1,84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.